Verslag

Naast dat je het CV van jouw kandidaat aan je opdrachtgever wil voordragen wil je ook motiveren waarom jóuw kandidaat de meest geschikte kandidaat is voor de baan. Het is dan ook belangrijk dat je een verslag maakt met daarin jouw bevindingen, motivatie en referenties. Je zal merken dat wanneer je vaker voorstellen schrijft je hier ook meer bedreven in raakt. Maar hoe dan ook zijn er een paar richtlijnen die je hierbij kan aanhouden.

Vacature vs kandidaat

Een goed begin is de vacature te nemen waarvoor je de kandidaat voorstelt. Je hebt als het goed is alle gegevens boven water gekregen die relevant zijn voor de functie en daar heb je jouw kandidaat ook op getoetst. Zorg er voor in jouw voorstel dat heel duidelijk wordt op welke manier jouw kandidaat voldoet aan de eisen en onderbouw dit bij voorkeur met STAR-voorbeelden. Dit maakt je verhaal meteen een stuk smeuïger en je levert bewijs voor wat je zegt. Belangrijk is wel dat het wáár is. Check jouw voorstel bij voorkeur bij je kandidaat, zodat die er ook echt achter kan staan.

Jouw indruk als bemiddelaar

De kandidaat heeft in de gesprekken die je met hem hebt gehad een indruk op jou gemaakt. Je opdrachtgever heeft niet voor niets jóu aan het werk gezet, jouw oordeel doet er toe! Geef een duidelijke omschrijving van hoe jij de persoon in kwestie zou omschrijven. Wat is je opgevallen. Waarvan (welke kwaliteiten / kennis / vaardigheden) verwacht je dat jouw opdrachtgever profijt gaat hebben? Wat zie jij als aandachtspunten? Etc. Bedenk je dat een persoonlijkheidsomschrijving altijd subjectief is, behalve wanneer je bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest hebt laten doen. Maar dan nog is het belangrijk je verhaal te onderbouwen met voorbeelden.

De opdrachtgever

Zorg ervoor dat de motivatie van jouw kandidaat voor de vacature én de opdrachtgever duidelijk naar voren komt. Waarom heeft je kandidaat interesse voor het bedrijf? Is er misschien een persoonlijk verhaal te vertellen? De ervaring leert dat het het beste werkt om je kandidaat hier zelf over te laten nadenken. Dit heeft meerdere voordelen. Zo voelt de kandidaat zich meer betrokken bij de vacature, bereidt hij zich indirect al voor op het gesprek en is de motivatie authentiek. Niet iedereen is even goed in het omschrijven van zijn motivatie. Het kan daarom helpen de kandidaat het eerst zelf te laten proberen om het vervolgens nog eens te bespreken met elkaar. Je kan dan in dat gesprek op zoek gaan naar bijzondere voorbeeld of aansluitingen.

Toekomst

Omschrijf in je voorstel ook wat de ambities zijn van je kandidaat en wat belangrijke randvoorwaarden zijn voor iemand. Dit kan te maken hebben met reistijd of uren, maar ook met ontwikkelingsmogelijkheden, opleidingsmogelijkheden en doorgroeien. Op welke manier sluiten de ambities van de kandidaat aan bij de ambities van je opdrachtgever?

Referenties

Jij kan het natuurlijk allemaal mooi vertellen, maar laten we wel wezen; jij hebt er ook een commercieel belang bij dat jouw kandidaat gekozen wordt. Het nagaan van referenties en het quoten daarvan kan dan ook enorm helpen in een betrouwbaar beeld van de kandidaat. Dit is natuurlijk nog steeds subjectief, want jij bent de persoon die kiest welke referentie je wel en niet quote en op welke manier. Let er op dat je niet zomaar de namen en contactgegevens van je referenten mag doorgeven. Hier moet weer nadrukkelijk toestemming voor gegeven worden. Maar je kan wel uitspraken die je hebt genoteerd quoten in je verslag.

Een overzicht van eisen van de vacature en de match met de kandidaat

Soms kan het jouw opdrachtgever helpen als je een overzichtje maakt met de harde eisen die de opdrachtgever gesteld heeft aan de kandidaat en de mate waarin jouw kandidaat daar aan voldoet. Op die manier heeft jouw opdrachtgever in één oogopslag duidelijk hoe de vork in de steel steekt.

Voorbeeld: