Resultaat van recruitment – Effectiviteit van werving

Deel 2: Effectiviteit van de werving

In het tweede deel van de recruitment-barometer kijken we naar het effect van de wervingsactiviteiten. Is de Return on Investment duidelijk zichtbaar?

Algemeen arbeidsimago

Voor de recruitment-effectiviteit is het makkelijk als een organisatie naamsbekendheid heeft. Als dit nog niet, of nog niet voldoende, het geval is kan die vergroot worden door dit in de wervingscampagne mee te nemen. 

Het is goed om vooral te bepalen wat de naamsbekendheid van de organisatie is voordat je de campagne inzet en wat het gewenste resultaat is, zo concreet mogelijk. Het vergroten van je naamsbekendheid doe je niet in een periode van een wervingscampagne van bijvoorbeeld twee weken. Dit zijn campagnes die zomaar een jaar kunnen lopen en pas na dat jaar ga je dan meten wat het verschil is. 

Arbeidsmarktbewerking

De effectiviteit van de communicatieacitiviteiten in de campagne meet je. Dit vraagt discipline, overzicht en inzicht. 

Het makkelijkste is om in een overzicht bij te houden, bijvoorbeeld in excel, welke activiteit je wanneer hebt gedaan, wat de activiteit precies inhield (uiting, beurs, social media, krant, blog), waar je het geplaatst hebt, en hoeveel reacties in aantallen en rendement het heeft opgeleverd. Je kan dit onderdeel dus meten in aantallen en rendement.

Per activiteit meet je:

– hoeveel mensen hebben de activiteit (bijvoorbeeld reclame uiting) gezien?

– hoeveel hebben vervolgens actie ondernomen? 

– wat is dan de conversieratio?

Met het berekenen van de convercieratio bepaal je de mate waarin de activiteit mensen hebben aangezet tot actie. 

Toegepast op het recruitmentvak kan je dan denken aan:

– Hoeveel mensen hebben de vacature online gezien en hoeveel daarvan hebben er gesolliciteerd?

– Hoeveel mensen zijn er op de landingspagina, gemaakt voor de campagne terecht gekomen?

– Hoeveel mensen zijn er via Sociale Media benadert voor een vacature?

– Hoeveel mensen zijn er, berekend per kanaal, aangenomen?

Door op deze manier te ‘berekenen’ wat de effectiviteit van de communicatieactiviteiten is kan je ook conclusies trekken. Als een activiteit te weinig conversie oplevert, kan je er als organisatie voor kiezen te stoppen met deze activiteit. 

Maar, voordat je dat kan besluiten, kan je het beste eerst even kijken naar het rendement. Hierbij kijk je, nadat je de conversieratio hebt berekend, ook nog naar de gemaakte kosten. Je komt dan uiteindelijk op ‘de kosten per sollicitant’.

Vergeet daarin de tijd en energie van jouzelf als recruiter en/of van andere werknemers niet mee te nemen. 

Van de ene campagne is het resultaat en dus rendement veel gemakkelijker te ‘berekenen’ dan voor anderen. Een campagne voor meer naamsbekendheid van de organisatie, of een campagne voor employeer branding, zonder dat daar een actie of vacature aan gekoppeld is, is echt moeilijk te meten. Met dit soort campagnes zal je dan meer moeten kijken naar:

– website-bezoeken

– google rating

– google analystics

– groei in netwerk en volgers op sociale media.