Recruitment funnel en Recruitment Resultaten

Het recruitment proces kan je voor een deel vergelijken met het keuzeproces dat een klant doorloopt bij de aankoop van bijvoorbeeld een auto of een tv. In dit geval heb je als recruiter aan de ene kant het keuzeproces van de kandidaat en aan de andere kant het keuzeproces van de opdrachtgever. 

Jij als recruiter hebt een rol in het keuzeproces. Jij kiest welke kandidaten er verder gaan in het selectieproces bijvoorbeeld. Maar je kunt beide keuzeprocessen sturen door het gebruik van salestechnieken, een overzichtelijke manier van communiceren en contact houden met beide partijen.

Ook kijken we naar hoe resultaten van recruitment meetbaar zijn en hoe je een recruitmentproces kunt evalueren.

Wij vinden het jammer om te zien dat recruitment een functie is waarin veel personeelswisselingen plaats vinden. Misschien denk je nu, wat gek om dat te benoemen in een module waarin we juist leren hoe recruitment moet en we voornemens zijn om hiermee te gaan werken. We hebben daar een reden voor; de relatief korte dienstverbanden en personeelswisselingen komen (onder andere) doordat recruitment een ingewikkelde functie is waarin je moet laveren tussen verschillende partijen; de kandidaat en de opdrachtgever, met elk eigen belangen en doelen. 

Overzicht behouden van en in het ‘keuzeproces’ en het rapporteren en communiceren van recruitmentresultaten is een belangrijke taak van een recruiter en is ook van belang voor de (interne) positie van de recruiter. Doordat je dit belang nu weet, kan je daar rekening mee houden en kan je je als recruiter makkelijker in de organisatie positioneren. 

In deze module bespreken we selectieproces, nemen resultaat meten en evalueren van het recruitmentproces met je door en werken we een recruitment funnel uit.